de
inhoud van mijn tas is hier
this
text in english
apparatuur te koop is hier
Meestal
werk ik met kleinbeeld. En als ik met kleinbeeld werk, dan meestal met
Olympus.
Voor middenformaat zijn mijn favorieten: de SWC van Hasselblad en mijn
2 oude Bronica ECTL-len met 4 Nikkors. Ik heb er allerhande cassettes,
zoekers en een balg bij.
Mijn technische camera is een Sinar. Een beetje een samenraapsel van onderdelen,
maar een technische camera is altijd een bouwdoos. Met 4 lenzen, zoeker,
3 balgen, 2 rolfilmcasettes, polaroidcasette is ook deze camera behoorlijk
uitgebreid. De meetcassettes en één van de polaroidcassettes
heb ik pas verkocht. De koffer is ook indrukwekkend: hij ziet er uit alsof
er een stofzuiger in zit. Hij heeft allemaal haken en ogen. En binnenin
staat een plaatje waar die voor dienen: er kunnen banden door en dan kan
je hem op je rug binden. Tsja, Sinar is Zwitsers en als het nodig is,
moet je natuurlijk alles de Alp op kunnen slepen ;-)
bodies
olympus
naar mijn Olympus
links
Van Olympus gebruik ik meestal mijn 2 OM4Ti's.
Ik heb ook nog een gewone OM4 en een paar OM1's.
Ik gebruik niet zo heel veel lenzen:
Ik heb een 2.8/24 die ik als mijn standaardlens beschouw. Het is de vierde.
Ik heb er al één versleten. En er zijn er twee gejat in
de loop der tijden. Dit is een uitstekende lens.
De 2.8/35 gebruik ik zelden.
De 1.8/50 gebruik ik altijd op reis vanwege het gewicht. Misschien moet
ik zeggen:
hij gaat altijd mee, maar ik gebruik hem niet zo veel. Ik heb er een stuk
of vijf. De laatste met die twee pikkies zijn het scherpst.
De 1.4/50 ligt kapot achterin de la. Want gevallen.
De 1.2/55 is één van mijn favoriete lenzen. En ook één
van de eerste die ik gekocht heb nog bij mijn eerste OM1 in 1977 of zo.
Er is een keer een nieuwe frontlens ingezet, na een val. Het is nog het
eerste type, die waarvan de Geigerteller gaat tikken. Later is er een
niet-radio-actieve 1.2/55 en een kleinere 1.2/50 uitgebracht. (Het is
die gele rechtsonder.) Mooie bokeh!
De 2.0/85 gebruik ik een enkele keer voor portretten.
lenzen
De
2/90 is een recente aanwinst. Eigenlijk een macro, maar ook geschikt voor
portretten en voor het theater. Nadeel: als je hem van je body haalt,
zit 9 van de 10 keer je vinger er gevoelig tussen.
De 2.8/100 zit altijd in mijn tas en ik gebruik hem regelmatig. Het is
mijn favoriete tele- en portret-lens. Goede lens. Er wil nog wel eens
wat stof in het binnenwerk komen.
Erg mooi is de 2.8/180. Ik heb hem nog niet zo lang, maar wat een prachtige
lens is dit! Flink zwaar helaas.
De 4/200 gaat een enkele keer mee. Ik gebruik hem zelden. Een enkele keer
voor verkeer. Scherpe lens.
Ik ben nog altijd nieuwsgierig naar de prestaties van de 5/200 in verhouding
met de 4/200. (Ik heb geen 5/200. Als iemand er eens een kwijt wil..)
Meestal neem ik de 2x converter mee. Hij is erg duur en groot en zwaar,
vergeleken met alle andere converters, maar de kwaliteit is geweldig,
samen met de 100. Ik zal nog eens testdia's op mijn site plaatsen om het
te bewijzen.
De 4.5/300 is mooi, maar een beetje zwaar. Vooral in het theater prima,
want de grootste opening is meteen al goed.
De 5.6/400 is van Tamron en wordt erg weinig gebruikt. Als ik met de auto
onderweg ben en ik een flink statief mee kan nemen, dan neem ik hem een
enkele keer mee. Hij is net zo lang als de 300, maar iets lichter.
De drie automatische tussenringen zijn van Vivitar. Tegenwoordig neem
ik de kortste nogal eens mee.
De flitser die altijd in mijn tas zit is de T20 en dit is de vierde. Eén
is door een klant van mijn camera geveegd. Twee zijn gestolen. Eén
zat er in het beroemde tasje in Koh Lanta. De andere is nu ergens in de
Emiraten samen met een enorm pak software. Met manuals! Moge Allah de
betrokkene een keer met zijn vingers flink tussen de deur laten komen!
Ik heb pas een vijfde T20 gekocht, voor de zekerheid.
In de loop der tijden heb ik een paar OM2's versleten, er is er één
gejat met winder en 24mm.
Die OM2 heb ik overigens een paar dagen later in een winkel op de Nieuwendijk
in Amsterdam teruggevonden. Om je gerust te stellen: de winkel bestaat
niet meer.
Er zijn 2 OM4's gestolen met 24; 50; 100 en converter en flitser: Het
tasje in Koh Lanta. (+Sony radio; Bresser kijkertje; etc etc.)
Hier staat een opsomming van alles wat er in
zo'n tasje zit. En toen ook zat.
Een enkele keer gebruik ik nog een XA, soms met zijn flitsertje de A11.
Omdat er geen stillere bestaat IMHO. Ok,
mijn Ixus en mijn nieuwe Olympus E-20 zijn nog stiller.
De XA is recent vastgelopen en ligt nu op een lange winteravond te wachten.
naar mijn Olympus links
de rest
Andere kleinbeeldcamera's:
Nikon F, een hele mooie oude in perfecte staat. Ik gebruik hem zonder
zoeker voor repro's.
Nikkormat FT3 mint. Ik ben ooit met een ftn begonnen. Pure nostalgie.
Voigtländer Bessa-L met een 15 mm Heliar. Ik heb weliswaar een jaar
geleden een Bessa-T gekocht maar iIk ga weer terug naar een L, want 100
gram lichter. De M bajonet gebruikte ik in praktijk niet en de meetzoeker
ook niet.
Ik gebruik af en toe een Horizon panorama. Net als de Bessa, meer als
speelgoed.
Als notitieboekje was er nog een Samsung Slim. Die nu verhuist is naar
de handtas van mijn moeder. Zijn opvolger: de digital Ixus van Canon.
Dat is echt het speeltje van het jaar! Inmiddels heb ik zelfs een iets
serieuzere digitale: de Olympus E-20.
Wat zou het ontwerpteam nut hebben gehad van een paar colleges van Maitani!
De handligging en de interface zijn goed, maar 690+ items om te leren...
Verder is hij veel te langzaam als je er een foto mee genomen hebt. En
320 iso is veel te weinig.
De Leica MD wacht op het in gebruik nemen van de Reprovit.
Op de plank staat een Leica III. Voor de show. Naast de boeken van HCB
;-).
Maar in vele laden is nog van alles: een SX70; een Diana; een Lubitel
etc.
Een goedkope ringflitser die met plakband aan elkaar zit.
Drie Metz 45's.
Een koffer vol 402's met mecatwins en netvoeding, met vut.
Verder licht: 4 Bowens mono's.
Veel halogeen.
De 3 oude Rollei's heb ik verkocht, maar de Foba statieven van de Rollei's
zijn zo mooi, dat er één in de woonkamer staat. Van de ene
doet ook de demping het nog: je schroeft alles los en dan zakt je lampzachtjes
naar beneden. Ik heb iemand, die daaraan gewend was, dat eens achteloos
zien doen met een statief wat geen demping had: rrangg! kleng! De scherven
van de flitsbuis vlogen ons rond de oren!
Mijn lichtmeter is een Minolta spotmeter F.
(Maar ik heb nog wel eens heimwee naar mijn Pentax Zone-VI spotmeter en
mijn Lunasix F.)
Een nieuw metertje is de minieme Gossen Digisix. Lekker ding met heel
handige features, zoals de maximaal bereikte temperatuur. Gewoon de meter
bij je films stoppen en je weet wat ze te doorstaan hebben. 39 in de auto?
Oeps.
Mijn statieven zijn: twee Gitzo's, waarvan een de zeer merkwaardige Explorer
G2228 is. Een loodzware Vinten van 12 kg en een IFF studio-statief. De
eenvoudige Slik monopod met de Manfrotto monopod neigkop met snelkoppeling
zijn eigenlijk opgevolgd door een Manfrotto Carbon en een kleine kogelkop
met snelwisseladapter.
De koppen zijn een Gitzo balhoofd en een Manfrotto 3d 029. Gelukkig nog
een oude zonder die onhandige vergrendelingen.
Lampstatieven zijn meestal Manfrotto. In ieder geval de meest gebruikte.
De foto's
op deze pagina zijn gemaakt met een Philips Webcam.
De meest spectaculaire foto met dit grappige apparaatje staat op deze
Haarlem-links pagina.
Hier heb ik de lens eraf geschroefd en er de 400 Tamron voorgehangen.
De foto's op de pagina basisbegrippen
zijn eigenlijk scans, gemaakt met de Microtek Scanmaker X12 USL.
Mijn 1200x2400 dpi flatbed met 4x5" filmgedeelte. De gebundelde scansoftware
is Silverfast en Scanwizard 5. ik gebruik hem nu met Vuescan. Ook dit
zijn scans, nu met de doorzicht module: Lente!
De meeste foto's op het oude deel van deze site zijn gescand met de Microtek
Scanmaker 35t plus.
Een 1950 dpi filmscanner die veel scherper
is dan zijn lage resolutie doet vermoeden. De software was Scanwizard
2.55, die het grote voordeel heeft, dat je de belichtingstijd kunt verlengen.
Nieuwere en andere software kan dat bij mijn weten niet (meer).
De Microtek was de laatste in een rij bijna identieke scanners van Polaroid
en Microtek. Toen ik de laatste Microtek flatbed aanschafte, bleek dat
die niet meer samenwerkte met de 35T. Op enig moment kreeg ik die zelfs
helemaal niet meer werkend (midden in een opdracht sloeg Murphy weer eens
toe) en heb ik de Canoscan FS4000 gekocht. Ik gebruik als scansoftware
op dit moment het uitstekende, zij het wat weerbarstige Vuescan
van Ed Hamrick. Onbegrijpelijk dat Canon geen fatsoenlijke software bijlevert.
Laat ze Silverfast een dedicated versie laten ontwikkelen. Filmget is
echt alleen voor zeer gemiddelde klusjes aan te raden. Het werkt wel snel.
Mijn printers zijn een Photo EX en een 2100 en een Brother laser.
|