index - artikelen - links
wim wiskerke vorm en foto
   

gebruik van de grijskaart
bij tegenlicht



De eerste opname is met de automaat gemaakt; de tweede ook; en de derde ook! Alleen deze vierde niet. Die is met de instelling gemaakt van opname drie. Dus de sluitertijd en het diafragma gelijk gehouden aan opname drie. De voorwaarde is dat bij opname drie alleen de grijskaart in beeld is en dat de grijskaart precies hetzelfde verlicht wordt als het onderwerp. Je kan in opname 2 zien, waarom dat nodig is, want daar is de grijskaart klein onderaan in beeld. En heeft daar geen enkele zichtbare invloed op de automatische belichting.
Moet dit nu altijd bij de opname? Kan ik dat niet in Photoshop corrigeren? Nee.

Deze foto is gemaakt met de camera op manual.
- Waarom niet de AE-lock gebruikt? Op sommige camera's gaat dat prima, als je genoeg duimen hebt om je knopjes vast te houden ;-). Op sommige autofocus camera's houdt de ae-lock meteen je autofocus vast; die staat dan nog te pendelen omdat hij niet kon scherpstellen op de grijskaart!
Die autofocus zet je natuurlijk toch af bij dit soort onderwerpen. Sterker nog: misschien zet je hem wel alleen aan bij onderwerpen waarbij je het onderwerp niet kan bijhouden, zoals kinderen bij het spelen of mensen die op je aflopen.

naar meer foto's met moeilijk licht waar de grijskaart onontbeerlijk voor mij was.


statue de Notre-Dame de France - Le Puy-en-Velay, France

 terug - volgende

 

Statue de Notre-Dame de France - Le Puy-en-Velay, France -je kunt er in, net als bij het Vrijheidsbeeld
Het is in 1860 opgericht door Napoleon III. Het is 16 meter hoog, van gietijzer, waarvoor ze oa 213 kanonnen hebben gebruikt, die buitgemaakt waren bij Sebastopol.



click on the small pictures to expand