gebruik
van de grijskaart
bij tegenlicht
De
eerste opname is met de automaat gemaakt; de tweede ook; en de derde ook!
Alleen deze vierde niet. Die is met de instelling
gemaakt van opname drie. Dus de sluitertijd en het diafragma gelijk gehouden
aan opname drie. De voorwaarde is dat bij opname drie alleen
de grijskaart in beeld is en dat de grijskaart precies hetzelfde verlicht
wordt als het onderwerp. Je kan in opname 2 zien, waarom dat nodig is,
want daar is de grijskaart klein onderaan in beeld. En heeft daar geen
enkele zichtbare invloed op de automatische belichting.
Moet dit nu altijd bij de opname? Kan ik dat niet in Photoshop corrigeren?
Nee.
Deze foto is gemaakt met de camera op manual.
- Waarom niet de AE-lock gebruikt? Op sommige camera's gaat dat prima,
als je genoeg duimen hebt om je knopjes vast te houden ;-). Op sommige
autofocus camera's houdt de ae-lock meteen je autofocus vast; die staat
dan nog te pendelen omdat hij niet kon scherpstellen op de grijskaart!
Die autofocus zet je natuurlijk toch af bij dit soort onderwerpen. Sterker
nog: misschien zet je hem wel alleen aan bij onderwerpen waarbij je het
onderwerp niet kan bijhouden, zoals kinderen bij het spelen of mensen
die op je aflopen.
naar meer foto's met moeilijk licht waar de
grijskaart onontbeerlijk voor mij was.
|
statue de Notre-Dame de France - Le Puy-en-Velay, France
|