Het touwtjesstatief vervangt natuurlijk niet het
echte statief, maar het kan je net dat ene stopje meer opleveren. Dit
is de luxe uitvoering. Met dank aan John voor het statiefboutje. De basic
uitvoering heeft aan 2 kanten een lus en je doet één lus
rond je camera of je objectief en met je voet stap je op het andere uiteinde
of in de lus aan het andere uiteinde. Strak trekken en je wint tot 3 stoppen.
Goedkoper dan IS en zo low-tech dat het al bijna net zo lang bestaat als
de fotografie.
Dit is het exemplaar dat ik altijd bij me heb. Ook met een 300mm scheelt
het net 2 stops. En een flinke hoeveelheid missers minder.
Een statief zoals dit is een keer toegepast door Theo van Houts,
jarenlang staffotograaf van Panorama, in Stockholm. (Hij heeft het niet
uitgevonden, zoals hiernaast staat.)
Bedankt Cees Elzenga voor het beantwoorden van de vraag wie de fotograaf
was.
Cees verdiende hiermee een touwtjesstatief, ik moet het hem eens op een
of andere manier toesturen ;-)
feb
2008-
Dit
is de meest recente vorm van mijn touwtjes-statief:
Amerikaanse
bezoekers zullen het boutje herkennen als een kentekenplaat-schroefje.
Hier in Europa helaas niet aan te komen. Ik heb eerst de zijkanten even
afgeschuurd en er toen een klein gaatje in geboord. Het draadje is Kevlar.
De aluminium boon is draadspanner van mijn tent. Het is makkelijk te zien
waarom dit beter is dan een ring: je kan je touwtje eromheen winden. Het
geheel weegt zo'n 3 gram en het spannertje is ongeveer 37mm lang.
Hiermee is het uiterste gewicht wel ongeveer bereikt.
Sinds
kort ben ik weer aan het experimenteren met meer andere configuraties.
Het ziet er veelbelovend uit. Watch this space ;-)
Ernesto
Andrade stuurde mij een e-mail met een bewerking
van mijn plaatje tot een briljant idee: twee touwtjes!
Dan heb je een driehoek.
Theoretisch klopt het helemaal, maar in praktijk had ik toch een paar
keer het gevoel dat ik minstens één voet miste ;-)
Verder absoluut hilarisch, maar wel goed doorgedacht natuurlijk.
|
Omgekeerd
statief
Ook
een Van Houts-uitvinding is het 'omgekeerde statief'. Weer een verhaal.
Hij gaat vaak naar Zweden. Spreekt bijvoorbeeld de taal. op een keer
gaat hij naar Stockholm om een foto te maken van de uitreiking van de
Nobelprijs voor de letterkunde aan Garcia Marquez. Hij wist dat voor
de fotografen altijd een vlak voor het podium was gereserveerd. "Altijd
als je een foto van een Nobelprijsuitreiking ziet is het een foto van
opzij: prijsuitreiker en -ontvanger, en profiel. Geen wonder want je
mag nergens anders staan." Van Houts zou Van Houts niet zijn als
hij zich bij deze gang van zaken zou neerleggen. Hij legde kontakten,
dit keer niet met vendelzwaaiers, maar met de leden van het zangkoor,
die met muziek de plechtigheid plegen te omlijsten. Die staan mooi op
het podium en hebben een prachtig overzicht van de prijsuitreiking en
van de genodigden en van de rest van de zaal. Van Houts huurde een jacquet
en vermomd als koorlid nam hij in de voorste gelederen plaats op het
podium. In zijn binnenzak de al eerder besproken Minox ("klein
en bovendien bijna zonder geluid") en aan zijn broekriem een elastiek
van ongeveer 40 centimeter. Op het 'moment surpreme' haalt hij het cameraatje
uit zijn binnenzak ("de 160 ASA kleurenfilm had ik al opgewaardeerd
naar 320"), bevestigt het elastiek eraan ("om genoeg tegendruk
te krijgen, zodat ik 'm met een lange sluitertijd toch redelijk stil
kon houden, vandaar 'omgekeerd' statief") en maakte met zijn groothoeklensje
een prachtige overzichtsfoto. Prijsuitreiking, hofhouding, laureaten,
publiek en - niet te vergeten - ergens onderaan het podium een kluwen
zwoegende collega's: alles en iedereen stond er op. "Ik denk dat
het een sluitertijd van 1/15 of zelfs 1/8 is geweest. En met volle lensopening.
Maar het werd - dank zij mijn elastiek - een foto die goed te vergroten
was. Later ben ik teruggeweest in Halmstad en toen hing 'ie prominent
op mijn tentoonstelling. Het was voor het eerst dat de Zweden konden
zien hoe zo'n prijsuitreiking er echt uitzag.
Dirk
Kuin, C/M 2-96
|